Priporočila za spletne ankete na mobilnem telefonu
Pri kreiranju spletne ankete je treba upoštevati, da lahko respondenti do ankete dostopajo tudi preko mobilnih naprav (npr. pametnih telefonov in tablic). Po podatkih raziskave ameriških trendov raziskovalnega centra PEW, je kar 27 % respondentov zadnjo anketo izpolnilo preko pametnega telefona, 8 % pa preko tablice.
Zato je pri oblikovanju vprašanj v anketi treba upoštevati tudi mobilne respondente, tako pri samem pisanju vprašanj, kot tudi pri zagotavljanju, da se vprašanja pravilno prikažejo ne glede na tip naprave, ki jo respondent uporablja. Če ankete niso prilagojene mobilnim napravam, lahko pride do težav povezanih s kvaliteto podatkov, npr. nepravilno beleženje odgovorov, zadovoljevanje, respondenti preskočijo vprašanja ipd. Če respondenti postanejo nezadovoljni, je za mobilne respondente veliko bolj verjetno, da bodo prekinili z izpolnjevanjem ankete.
Da se izognemo tem težavam, je PEW pripravil osem priporočil za kreiranje ankete prilagojene tudi za izpolnjevanje preko mobilnih naprav:
1. Programska oprema mora biti optimizirana za mobilne naprave
Mobilna optimizacija pomeni, da programska oprema samodejno zazna napravo, ki jo uporablja respondent, predvsem velikost zaslona, in temu primerno prilagodi postavitev ankete. Pisave, razmiki in gumbi morajo biti dovolj veliki, da anketiranci ne rabijo povečevati zaslona. Prav tako ne sme biti horizontalnega drsenja, lahko pa je navpično.
2. Krajše je boljše
To se nanaša tako na število vprašanj, kot tudi na obseg vprašanja. Daljša kot je anketa, bolj verjetno je, da bodo respondenti prekinili z izpolnjevanjem – slednje velja za vse vrste anket, vendar še toliko bolj za ankete preko mobilnih naprav. Problem se namreč pojavi zaradi majhnih zaslonov pametnih telefonov, kar pa lahko rešimo s krajšimi vprašanji in odgovori, kar bo anketirancem olajšalo branje in izpolnjevanje ankete, to pa naj bi tudi izboljšalo samo kvaliteto podatkov.
3. Izogibajmo se naprednejšim funkcijam
Pri kreiranju ankete je pomembno, da skušamo stvari poenostaviti in ne komplicirati z vključevanjem naprednejših funkcionalnosti, kot so drsniki in podobno. Raziskave namreč kažejo, da imajo respondenti na mobilnih napravah težave pri pravilnem uporabljanju teh funkcij, saj zahtevajo visoko stopnjo spretnosti. Prav tako lahko to respondentu vzame več časa, kot preprostejši formati. Če je le možno, je tako najbolj priporočljivo uporabljati radio gumbe, potrditvena polja ali polja z besedilom.
4. Izogibajmo se tabelam
Ankete predstavljene v obliki tabel so namenjene za učinkovito izrabo prostora z oblikovanjem vprašanj in kategorij odgovorov v tabelo oziroma matriko. Vendar pa ima uporaba tabel na vseh napravah določene pomanjkljivosti. Raziskovalci so na primer ugotovili, da pri matrikah anketiranci pogosto izberejo isti, po navadi srednji, odgovor za vsako postavko v matriki, kar vodi v 'nerazlikovanje' (angl. nondifferentiation), oz. tudi tako imenovani »straightlining«. Ta težava kakovosti podatkov je še bolj izrazita na mobilnih napravah, saj tabele pogosto poleg vertikalnega drsenja zahtevajo tudi horizontalno, kar lahko pomeni, da vsa vprašanja in odgovori morda ne bodo vidni hkrati. To lahko povzroči, da bodo respondenti zapustili anketo.
Da se izognemo težavam, ki so povezane s tabelami, veliko orodij za spletno anketiranje, med njimi tudi 1KA, omogoča prilagoditev vprašanj tipa tabele za mobilne naprave. Več >>
5. Več vprašanj na isti zaslon
Glede na to, da tabele za mobilne ankete niso idealne, je bolje postaviti več vprašanj na isti zaslon. V preteklosti je bilo za spletne ankete popularno, da je bilo vsako vprašanje na svoji strani oz. zaslonu. Vendar pa lahko zaradi počasnejšega nalaganja strani na mobilnih telefonih s tem nepotrebno obremenjujemo respondente. Temu se lahko izognemo tako, da vprašanja o isti temi postavimo na isto stran oz. zaslon.
6. Učinkovito izkoristimo zaslon pametnega telefona
Pametni telefoni imajo omejeno površino na zaslonu, zato je ta še toliko bolj dragocena. Izogibati se je potrebno vstavljanju raznih logov, oglaševanja in grafike (ki poleg tega vzamejo še več časa, da se stran naloži), saj lahko tako zasičimo zaslon. Navigacijski gumbi naj bodo na dnu zaslona, saj tako prisilimo anketirance, da se pomaknejo mimo vseh vprašanj in možnosti odgovorov; tako ničesar ne izpustijo.
7. Vabilo v anketo naj vsebuje edinstven URL
Od anketirancev ne smemo zahtevati, da morajo za dostop do ankete vnesti kodo za dostop oziroma geslo. S tem namreč ustvarimo še eno oviro pri izpolnjevanju ankete. To še posebej velja za anketirance na pametnih telefonih, saj vnos kode pomeni, da bodo morali preklapljati med vabilom v anketo, ki so ga prejeli v e-poštni predal in mobilnim spletnim brskalnikom. Za lažjo uporabniško izkušnjo raje uporabimo edinstvene URL-je za vsakega respondenta in tako se bo respondentu takoj po kliku na URL v vabilu odprla anketa, respondent pa bo lahko takoj pričel z izpolnjevanjem.
8. Anketirance povabimo k izpolnjevanju ankete preko SMS sporočila
V primeru, da imamo izrecno soglasje respondentov za pošiljanje tekstovnih sporočil, lahko poleg vabil po e-pošti, vabilo za izpolnjevanje ankete pošljemo tudi preko SMS sporočila. V sporočilo vključimo URL do ankete, respondent pa le klikne na URL v sporočilu.
Za nadaljnje branje o tej temi si lahko pogledate poročilo Ameriškega združenja za raziskovanje javnega mnenja (AAPOR).
- Kako zamenjam ali nadgradim brskalnik?
- Kako v brskalniku izbrišem piškotke?
- Ali se da v 1KA uvoziti vprašalnik?
- Kdo lahko dostopa do urejanja moje ankete in podatkov?
- Zakaj strani niso prikazane pravilno, oziroma zakaj se vsebine prekrivajo?
- V katerem brskalniku naj izdelam anketo?
- Ali lahko zahtevam, da se anketa izbriše?
- Zakaj se slika s kodo (CAPTCHA) ne prikaže?
- Kakšna je omejitev števila vprašanj in respondentov?
- Kako odkriti logične in tehnične napake v vprašalniku?
- Zakaj moje geslo za registracijo oziroma prijavo ni sprejeto?
- Zakaj je nujno omogočiti Javascript?
- Kje lahko spreminjam jezik ankete in aplikacije 1KA?
- Kakšna je uporabniška podpora?
- Kje so meje brezplačne pomoči?
- Kako je z anketiranjem mladoletnih?
- Posebnosti in težave Facebook prijav
- Ali lahko zamenjam svoj obstoječi elektronski naslov za prijavo v 1KA?
- Zakaj po registraciji ne dobim potrditvenega emaila?
- Kako je orodje stestirano?
- Na kakšen način varujete podatke? Kaj vas zavezuje, da podatkov ne posredujete tretjim osebam?
- Ali mi lahko pomagate izdelati spletno anketo?
- Zakaj se ne morem prijaviti v aplikacijo 1KA?
- Imamo težave pri inštalaciji 1KA na lastni strežnik
- Ali 1KA podpira mobilne ankete?
- Pogosta vprašanja o Arnes (AAI) prijavi in uporabi orodja 1KA
- Kako v svojem delu navajati/citirati uporabo 1KA?
- Kakšni so pogoji za uporabo orodja 1KA?
- Pogosta vprašanja o zasebni, poslovni in AAI uporabi orodja 1KA
- Kdo razvija 1KA in zakaj?
- Katere podatke o anketi moram navesti pri objavi poročila?
- Kako varno je shranjevanje podatkov na 1KA?
- Koliko anket je izvedenih na 1KA in koliko ima uporabnikov?
- Ali 1KA omogoča off-line anketiranje na PC-ju (prenosniku) ali kar USB ključku?
- Koliko časa anketa ostane shranjena in koliko časa je aktivna?
- Ponovitev naslovne vrstice v tabeli
- Skrivanje odgovorov v že aktivni anketi
- Prijava ankete, ki krši splošne pogoje uporabe storitve spletnega anketiranja na 1KA
- Obveščanje
- Vnos številskih odgovorov v obliki drsnika
- Trajanje ankete glede na datum ali število odgovorov (kvote)
- Priporočila za zmanjšanje stopnje neodgovorov
- Ključne funkcionalnosti, ki jih mora poznati napredni uporabnik.
- Nastavitev statičnega uvoda
- Oblika
- Postopno izpolnjevanje pri vprašanjih tipa tabela
- Tabela z dvema lestvicama
- Standardna demografija
- Dostopnost anket za ljudi s posebnimi potrebami (Accessibility)
- Strukturiranje vprašalnika v bloke
- Tip vprašanja 'Heatmap'
- Uporaba pogojev
- Uvoz besedila - kopiranje besedila v 1KA
- Razvrščanje oziroma rangiranje (ang. ranking)
- Elektronski podpis
- Najpogostejše napake in priporočila pri izdelavi spletnih anket
- Privzete vrednosti odgovorov
- Uporaba IP naslovov in piškotkov za nadzor nad podvojenimi vnosi
- Načela uporabe javne knjižnice 1KA
- Možnosti urejanja v orodni vrstici vprašanja
- Slikovni tip postavitve vprašanja
- Možnost skrivanja radio in checkbox gumbov ob kategorijah
- Postavitev vprašanja povleci-spusti (drag and drop)
- Postavitev odgovorov v obliki traku
- Dodatne nastavitve uvoda in zaključka
- Merjenje in omejitev časa odgovora
- GDPR nastavitve ankete
- Prenos vrednosti iz odgovora na eno vprašanje v tekst drugega vprašanja (angl. data piping)
- Zavihki v vprašalniku
- Nalaganje (angl. upload) datoteke
- Različni načini prikaza vprašanja za datum
- Dodelitev dostopa do ankete 1KA centru za pomoč uporabnikom
- Izdelava podvzorcev: slučajna polovica vzorca dobi eno vprašanje, druga polovica pa drugo
- Vizualna analogna skala
- Registracija in prijava v spletno orodje 1KA
- Prijavnica
- Ustvarjanje skupin respondentov
- Onemogočanje vprašanja za respondente
- Nastavitve ankete
- Sistemske spremenljivke v pogojih
- Priporočila za spletne ankete na mobilnem telefonu
- Predogled ankete
- Nastavitev 1KA na e-poštno obveščanje o izpolnjeni anketi in ogled izpolnjene ankete
- Spreminjanje velikosti radio in checkbox gumbov
- Prikaz podatkov (nastavitve)
- Glasovanje
- Kombinirana tabela
- Vstavljanje videa ali flash-a v anketo
- Napredne nastavitve urejanja vprašalnika
- Uporaba lokacijskega vprašanja
- Tip vprašanja Fotografiraj
- Zadovoljevanje v anketi (angl. satisficing)
- Preverjanje pozornosti respondentov z uporabo vprašanj s »pastjo«
- Izvoz (Arhivi ankete)
- Organiziranje anket v mape
- Priporočila za sestavljanje vprašalnika
- Napredno dodajanje slike kot odgovora
- Semantični diferencial
- Nastavitve za dostop respondentov: piškotki, IP naslovi, gesla in sistemsko prepoznavanja uporabnikov
- Dodajanje novega jezika za standardne besede
- Prva anketa
- Izpis seznama odprtih odgovorov v anketi
- Tip vprašanja Image Hotspot
- Komentarji
- Vstavljanje slike v vprašalnik
- Drill-down: zaporedno filtriranje vprašanj
- Zanka
- Urejanje vrednosti odgovorov
- Dodajanje uredniškega dostopa na 1ka.arnes.si
- Priporočilo v primeru nadgradnje orodja 1KA
- Prilagoditve za mobilno anketo
- Nastavitve izvoza PDF/RTF datotek z odgovori
- Slovar (Glossary) - definicije
- Nastavitev vprašanja kot obveznega
- Besedilo (tip vprašanja)
- Uporaba urejevalnika oz. editorja pri urejanju vprašanj
- Izdelava kviza (3m 27s) [NOVO]
- Postopek prijave z Arnes uporabniškim računom
- Evalvacija spletnih strani (2M 49S) [NOVO]
- Spreminjanje standardnih besed (2M 30S) [NOVO]
- Oblikovanje ankete (4M 54S) [NOVO]
- Zaporedno filtriranje vprašanj (drill-down) (3m 6s) [NOVO]
- Uporaba tabel v vprašalniku (7M 33S) [NOVO]
- Strukturiranje vprašalnika v bloke (6M 26S) [NOVO]
- Vnos vprašalnikov (3m 50s) [NOVO]
- Slučajne skupine anketirancev (IF) (3m 20s) [NOVO]
- Kalkulacije (4m 30s) [NOVO]
- Ustvarjanje skupin anketirancev (3m 43s) [NOVO]
- Zanka (3m 14s) [NOVO]
- Uporaba knjižnice 1KA (3m 6s) [NOVO]
- Uvoz besedila v 1KA (2m 52s) [NOVO]
- Nastavitve izvoza PDF/RTF (3m) [NOVO]
- Izvoz in filtriranje podatkov v XLS, CSV, SPSS (4m 35s) [NOVO]
- GDPR nastavitve na nivoju urednika ankete (uporabnika) (3M 50S) [NOVO]
- GDPR nastavitve na nivoju ankete (3M 32S) [NOVO]
- Testiranje anketnega vprašalnika (4m 14s) [NOVO]
- Dvo-nivojsko preverjanje pristnosti pri prijavi (2m 07s) [NOVO]
- Kopiranje ankete (1m 26s) [NOVO]
- Nastavitve komentiranja (3m 19s) [NOVO]
- Uvoz 1KA ankete (1m 55s) [NOVO]
- Večjezična anketa (4m) [NOVO]
- Enostavno kreiranje ankete (5m 25s) [NOVO]
- Prenos vrednosti odgovora - Data piping (2m 07s) [NOVO]
- Osnovna uporaba pogojev - IF (2m 45s) [NOVO]
- Vstavljanje slik (3m 07s) [NOVO]
- Dodajanje urednikov za urejanje ankete (1m 42s) [NOVO]